Miło nam poinformować, że zostaliśmy patronem medialnym akcji edukacyjnej „Odpowiedzialnie w góry”. Wczoraj w restauracji na górnej stacji kolejki linowej na Kasprowym Wierchu odbyła się konferencja informująca o celach i zasięgu akcji, gdzie przedstawiono ambasadorów promujących bezpieczeństwo w górach. Do południa dopisała znakomita pogoda. Jakby w odpowiedzi na hasło akcji, ustał wiatr halny a spoza chmur wyjrzało słońce. Warunki narciarskie były znakomite. W Kotle Gąsienicowym funkcjonował wyciąg a narciarzy jak na lekarstwo. W Goryczkowym uruchamiano wyciąg po halnym. Kocioł był gładki jak stół a nartostrada do Kuźnic pusta i równa jak autostrada. W górach jest mnóstwo śniegu. Na trawersie z Kotła Gąsienicowego do Goryczkowego siatki osadzone na stalowych podporach mające zabezpieczać przed upadkiem w Dolinę Cichą są całkowicie zasypane śniegiem, tak że obsługa tras musiała dołożyć dodatkowe płoty z siatkami.
Polacy wysoko oceniają swoją wiedzę o górach i chętnie je odwiedzają. Co trzeci z nas nie wie jednak co to jest TOPR, co dziesiąty wybrałby się w góry w adidasach, a zdecydowana większość nie potrafiłaby zachować się właściwie podczas burzy – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Polskich Kolei Linowych. Właśnie dlatego PKL w partnerstwie z TOPR i TPN zainicjowały akcję edukacyjną Odpowiedzialnie w góry!. O tym jak zachowywać się w górach, by nie narażać na niebezpieczeństwo siebie i innych, opowiedzą ambasadorzy akcji m.in. Jan Krzysztof, Andrzej i Grzegorz Bargielowie, Sebastian Karpiel-Bułecka, Anna Figura i Michał Kłusak.
Aż 20 proc. Polaków uważa się za ekspertów w turystyce górskiej, a 41 proc. ocenia poziom swojej wiedzy w tej dziedzinie jako dobry – wynika z badania IBRIS dla Polskich Kolei Linowych. Jedynie 30 proc. ankietowanych przyznaje, że nie miałoby pewności jak zachować się w górach w różnych warunkach pogodowych, a 8 proc. twierdzi, że ich wiedza jest niska. Jednocześnie prawie połowa Polaków (46 proc). deklaruje, że w górach bywa przynajmniej raz w roku lub częściej, a co drugi przyznaje, że wybiera się wówczas także w wyższe partie gór.
Informacji o tym jak przygotować się do górskich wypraw szukamy przede wszystkim w Internecie. Prawie co drugi ankietowany (49 proc.) twierdzi, że przed wyjazdem w góry przegląda portale, blogi turystyczne i odwiedza grupy na portalach społecznościowych. 32 proc. badanych zagląda z kolei na strony instytucji i firm turystycznych. Choć wysoko oceniamy naszą wiedzę o górach i aktywnie jej poszukujemy, często jest ona niepełna, co pokazują statystyki TOPR.
– Nierealna, zbyt wysoka ocena własnych umiejętności i niepełna wiedza niosą ze sobą zwiększone ryzyko wypadku. Tylko w tym sezonie zimowym ratownicy TOPR udzielili w Tatrach (poza ratownictwem narciarskim) pomocy 106 osobom, w tym 38-miu z wykorzystaniem śmigłowca. 19 razy interwencje dotyczyły poważnych urazów i zachorowań. W całym 2018 r. interwencji w Tatrach było 766, a zdecydowana większość z nich dotyczyła osób, które uprawiały turystykę pieszą – wymienia Jan Krzysztof, naczelnik Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.
W góry tylko odpowiedzialnie
Pierwsza, zimowa edycja akcji Odpowiedzialne w góry! potrwa do końca sezonu zimowego na Kasprowym Wierchu. Działania komunikacyjne w ramach akcji będą skupione wokół pięciu głównych obszarów – bezpieczeństwa, przyrody, kondycji fizycznej, turystyki, i kultury. O odpowiedzialnym zachowaniu w górach powiedzą zaproszeni przez PKL ambasadorzy: Jan Krzysztof – naczelnik TOPR, Szymon Ziobrowski – dyrektor TPN, Grzegorz Bargiel – międzynarodowy przewodnik wysokogórski, zawodowy ratownik TOPR, skialpinista, taternik, alpinista, Andrzej Bargiel – himalaista, skialpinista, pierwszy człowiek w historii, który zjechał na nartach z K2 oraz Broad Peak, Anna Figura – mistrzyni Świata i Europy w narciarstwie wysokogórskim, wielokrotna medalistka Pucharu Świata oraz Pucharu Polski i Mistrzostw Polski, Michał Kłusak – aktualnie najwyżej sklasyfikowany polski narciarz alpejski, olimpijczyk z Pyeongchang, Sebastian Karpiel-Bułecka – założyciel i lider zespołu Zakopower, z którym popularyzuje kulturę ludową Skalnego Podhala, Marcin Kin – fotograf górski i sportowy, Bartosz Mrozek – wielokrotny medalista Mistrzostw Polski oraz uczestnik Pucharu Europy i Świata Niepełnosprawnych, Apoloniusz Rajwa – geograf, przewodnik tatrzański i wysokogórski, były pracownik Wysokogórskiego Obserwatorium Meteorologicznego na Kasprowym Wierchu, Marcin Rzeszótko – siedmiokrotny medalista Mistrzostw Polski w biegach górskich i sześciokrotny w biegach narciarskich, Wojciech Szatkowski – narciarz wysokogórski, przewodnik tatrzański III klasy, historyk i miłośnik gór.
Ambasadorzy akcji podzielą się z odbiorcami doświadczeniami z górskich wypraw i treningów, opowiedzą w jaki sposób zaplanować i przygotować się do wędrówek, jazdy na nartach i skitouringu, jak zachowywać się na szlaku i na stoku, uwzględnić zmieniające się warunki atmosferyczne, co zrobić gdy spotkamy dzikie zwierzę, jak chronić przyrodę oraz zorganizować sobie czas podczas pobytu w górach, by najlepiej i bezpiecznie go wykorzystać.
Krótkie filmy z praktycznymi poradami odbiorcy znajdą w social mediach, m.in. na profilach ośrodków PKL. Baza wiedzy zebranej podczas akcji zostanie zgromadzona na dedykowanej stronie internetowej www.odpowiedzialniewgory.pl. Uwagę odbiorców mają również przyciągnąć niejednoznaczne hasła i grafiki: „Morskie oko to nie morze”, „W górach raki nie zimują” czy „Nie wywołuj wilka z lasu”. Zainteresowani będą mogli sprawdzić swoją wiedzę o górach, biorąc udział w internetowym quizie. Kampania będzie prowadzona także w ośrodkach PKL i w mediach.
Czy o górach na pewno wiemy wszystko?
To, że edukacja na temat gór jest potrzebna potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie PKL. Zdecydowana większość ankietowanych (94 proc.) zdaje sobie sprawę, że w górach nie wolno schodzić z wyznaczonego szlaku. 95 proc. z nas wie, że na wyprawę warto zabrać ze sobą dobrze naładowany telefon komórkowy, a ponad 80 proc. w góry wzięłoby również zapasową odzież, latarkę, plecak z ekwipunkiem oraz mapę. Z drugiej strony, zdaniem 12 proc. ankietowanych najwyższym szczytem górskim w Polsce jest Giewont, a według co dziesiątej osoby najlepszym obuwiem na wiosenną górską wędrówkę są adidasy. 32 proc. respondentów niesłusznie twierdzi, że śnieg w Tatrach występuje wyłącznie od września do maja, a 23 proc. spodziewa się go od października do marca. Zdecydowana większość, bo aż 85 proc. z nas nie wie, jak zachować się w górach podczas burzy.
– Pogoda w górach potrafi zaskoczyć nawet najbardziej doświadczonych. Śniegu w Tatrach należy się spodziewać właściwie zawsze. Pamiętam rok, w którym nie było miesiąca bez opadów oraz Czerwone Wierchy przyprószone śniegiem w porze letniej. Innym razem halny zwiałby mnie z kopuły Kasprowego Wierchu, gdyby nie to, że zabezpieczyłem się linami – wspomina Apoloniusz Rajwa, ambasador akcji Odpowiedzialnie w góry!, były wieloletni pracownik Wysokogórskiego Obserwatorium Meteorologicznego IMGW na Kasprowym Wierchu.
O akcji: Organizatorem akcji Odpowiedzialnie w góry! są Polskie Koleje Linowe. Partnerami akcji są TOPR i TPN. Patronami medialnymi są: Radio Zet, Tygodnik Podhalański, Tatromaniak.pl, Malopolskaonline.pl, Ski Magazyn i Tatra Premium Magazine. Więcej informacji na temat akcji można znaleźć na stronie www.odpowiedzialniewgory.pl.