Tekst i zdjęcia: Tomasz Osuchowski
Testy, testy.
Testy są jednym z najważniejszych działań podczas wyboru nart. Może się zdarzyć, że te o identycznych parametrach wybrane z oferty marki X lepiej nam „siądą” niż te z Y, lub okaże się, że jednak lepiej jeździ się nam na nartach z innej grupy niż używanych wcześniej.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/33-1024x683.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/37-1024x683.jpg)
Dlatego wybierając dla siebie nowe narty warto już na końcu, kiedy mamy za sobą etap weryfikacji polegającej na :
*wybraniu grupy nart (ze wzgl. na teren i styl jazdy) – race, on piste, all mountain, freeride, freestyle, skitur, women
*wybraniu modelu z danej grupy wg warunków fizycznych, umiejętności, czy zasobności portfela
*przejrzenia oferty producentów
*zapoznania się z wynikami testów
*wybraniu „naszego modelu”
*dobraniu odpowiedniej długości nart
….warto wziąć udział w testach nart na śniegu.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/27-1024x683.jpg)
Podobnie jak w poprzednich latach zostałem zaproszony na testy nart, które w odróżnieniu od tych konsumenckich, są dedykowane dla sprzedawców, zorganizowane przez dystrybutora marek Dynastar i Rossignol oraz butów LANGE, kasków POC, okularów JULBO – firmę PM Sport z Warszawy. Właściciele sklepów zamawiając narty na następny sezon, mają nie lada dylemat, obarczony odpowiedzialnością.
Jeśli źle wybiorą mogą nie sprzedać zamówionych produktów. Prezentacja i testy są zatem dla nich niezwykle ważną częścią prowadzenia działalności gospodarczej.
Prezentacja sprzętu jest niezwykle szczegółowa. Omawia się każdy model nart, akcesoria i odzież, pod kątem trendów, nowinek i ofert cenowych.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/8-1024x551.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/20-683x1024.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/7-1024x663.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/9-1024x683.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/11-1024x714.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/14-658x1024.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/16-521x1024.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/5-1024x646.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/2-1024x641.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/22-708x1024.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/19-728x1024.jpg)
Trasy narciarskie na Jaworzynie Krynickiej przywitały nas znakomitymi warunkami jak na ubogą w śnieg i ciepłą zimę. Mieszkaliśmy tuż przy dolnej stacji kolei gondolowej w hotelu Pegaz, miejscu, które można polecić przyjeżdżającym na narty do Krynicy. Trasy i infrastruktura należące do Polskich Kolei Linowych, były znakomicie przygotowane, utrzymując pomimo temperatury bliskiej zeru, dobre warunki do zjazdów nawet do wczesnych godzin popołudniowych. Pewnie to zasługa solidnego ratrakowania w nocy i niewielkiej, bo już po feriach, ilości narciarzy. Jaworzyna Krynicka jest magicznym i urokliwym miejscem. Mnóstwo tam zdrowego zielonego lasu a z racji oddalenia od aglomeracji miejskich, powietrze jest przejrzyste. Na moment ze szczytu Jaworzyny odsłonił się przepiękny widok na Tatry.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/41-1024x660.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/43-1024x614.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/44-1024x683.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/50-1024x683.jpg)
Do dyspozycji mieliśmy wszystkie modele nart, podzielone na grupy docelowe. Co godzinę zmienialiśmy grupy, testując modele wedle własnego uznania.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/31-1024x683.jpg)
Narty były dobrze przygotowane, tworząc na śniegu w centrum testowym niezwykłą mozaikę kolorów. Lubię ten widok.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/38-1024x758.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/26-1024x613.jpg)
Wszystko na luzie. Bez rygorów. Wszak narciarstwo to sport dla ludzi „wolnych”. Nawet bowiem startując w zawodach, ścigamy się jednak głównie ze sobą i swoimi słabościami, a sędzią jest czas.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/30-1024x683.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/29-683x1024.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/25-1024x823.jpg)
Rossignol już od kilku sezonów emanuje (szczególnie w grupie Race), bogatą, agresywną gamą kolorów, jak przystało na tegorocznego, dotychczasowego lidera klasyfikacji FiS – BRANDS STANDINGS World Cup.
Stara, szacowna marka wreszcie już bez zahamowań wróciła do historycznego logo z kolorowym kogutem, który kojarzony był od zawsze z sukcesami marki i znakomitymi zawodnikami, którzy rozsławiali jej imię. No i legendarnym modelem Strato.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/Zrzut-ekranu-2020-02-27-o-19.44.12-1024x564.png)
Firma została założona w 1907 roku przez Abela Rossignola, produkującego wyroby z drewna dla przemysłu tekstylnego. Rossignol, będąc jednak narciarzem, wykorzystał swoje umiejętności stolarskie do wykonania nart z litego drewna. W 1937 roku Émile Allais z Francji został potrójnym mistrzem świata jadąc na nartach Rossignol Olympic. Od 1956 roku, firma skupiła się wyłącznie na sprzęcie narciarskim sprzedając go już w ogólnoświatowym spektrum. Podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 1960 w Squaw Valley w Stanach Zjednoczonych Jean Vuarnet z Francji wygrał zjazd na Allais 60, pierwszych „metalowych” nartach Rossignol’a. Podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich 1988 w Calgary, Alberta, Kanada, Rossignol triumfował zdobywając sześć z dziesięciu złotych medali w konkurencjach alpejskich. W 1964 roku Rossignol wypuścił Strato, swoją pierwszą legendarną nartę zbudowaną min. z włókna szklanego.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/45-596x1024.jpg)
W Rossi miałem świetne wrażenia z jazdy na HERO Master 173 R17. Posłuszne w inicjowaniu skrętu i płynne w fazie sterowania. Stabilne i pewne w długim skręcie ale także niezwykle skrętne w krótkim. Wypróbowałem także narty NOVA 8 Ca (163 R13). To damska narta na przygotowane trasy. Znowu płynna i stabilna w sterowaniu. Łatwa w inicjowaniu skrętu być może za sprawą przesuniętego nieco ku dziobom , środka montażu wiazań. Gdyby nie biała szata graficzna to wielu facetów mogłoby się nie połapać.
Dynastar odwrotnie. Jego kolekcję charakteryzuje stonowana szata graficzna, z harmonijnie dobraną, spokojniejszą kolorystyką. Znak firmowy z charakterystycznymi skrzydełkami od lat kojarzy się z niezwykłą jakością wykonania, doskonałymi walorami skrętnymi i harmonią sterowania nart sportowych, oraz gustowną i stonowaną szatą graficzną. Dynastar w tym sezonie pnie się mocno do góry w klasyfikacji Pucharu Świata, zajmując dzisiaj 7 miejsce.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/48-1024x757.jpg)
Jest jednak niezwykle mocną marką w świecie skituru i freeride, także na światowym poziomie zawodniczym.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/35-1024x683.jpg)
Paweł Lewandowski zachęcił mnie, chociaż trochę się opierałem bo nie było idealnych warunków, do przetestowania slalomek „sklepowych” Speed Omeglass Master SL (163 R12) i później tych sportowych FiS (Speed Omeglass WC SL (157 R12). Zrobiły na mnie kolosalne wrażenie. Posłuszne na impuls skrętny. Stabilne w skręcie i dynamiczne, oddające energię przy wyjściu. Nie nerwowe. Znakomicie radziły sobie na dole stoku, po południu, już po rozjeżdżonej nieco trasie. Do tego ten design…
Już po ubiegłorocznych testach z PM Sport pisałem, że „Produkt tworzą ludzie. I tak właśnie jest w przypadku PM Sport. Zespół firmowy tworzą ludzie których łączą pasje sportowe: narciarstwo, snowboard, żeglarstwo, kitesurfing. Dlatego od lat wspólnie budują i utrwalają pozycje światowych marek na polskim rynku, sami korzystając na bieżąco z ich produktów, a w linii prostej także ich dzieci, powoli wchodzące w narciarski świat”.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/02/23-1024x683.jpg)
„Istniejący od 1995r. PM Sport jest synonimem sportów zimowych, a przede wszystkim marek Rossignol i Dynastar, której jest wyłącznym przedstawicielem w Polsce. Jego założyciele, Paweł Lewandowski i Michał Wojtiuk (PM) przez lata konsekwentnie i z pasją budowali wizerunek tego znakomitego francuskiego producenta. W 1996r. do firmy dołączyli: Paweł Miniakowski oraz Bartosz Hamera, od 2009r. współwłaściciel firmy.”