WORLD SKI TEST 2018/19.

Wobec zalewu sprzętu (i coraz popularniejszych zakupów drogą internetową) kapitalne znaczenie zyskują testy produktów. Tyczy to także nart – zwłaszcza, jeśli sprawdzają je fachowcy. A tak jest od lat na World Ski Test.

Potencjalny nabywca, zdecydowany na zakup nowego sprzętu jest dzisiaj bezradny wobec ilości marek i modeli, znajdujących się w kolekcjach gigantów przemysłu narciarskiego. O trudności dokonania wyboru przekonujemy się otwierając katalogi firmowe i licząc oferowane modele. Okazuje się, że na sezon 2018/19 choćby taki Atomic przedstawił 88 modeli nart, Salomon – 66, Rossignol – 49, Volkl – 89, Head – 66, Dynastar – 60, Nordica – 55.

Na dodatek narty podzielone są na grupy docelowe według ich zastosowania. Ich nazewnictwo jest z powodów marketingowych różne u poszczególnych producentów. Najczęściej spotykanymi oznaczeniami są:
Race World Cup – narty sportowe używane przez zawodników biorących udział w zawodach Pucharu Świata i FIS
Race – sportowe narty zawodnicze i dla zaawansowanych konsumentów
On Piste – narty na przygotowane trasy
All Mountain – sprzęt uniwersalny zarówno na trasy przygotowane, jak i do zjazdów poza nimi
Freeride – narty do zjazdów terenowych, poza trasami
Freestyle – narty do snowparków i jazdy w terenie
Skitour – sprzęt do wycieczek górskich, podchodzenia i zjazdów
Women – modele dla kobiet, mające właściwości którejś z powyższych grup
Kids – narty dziecięce
Rental – specjalne modele nart dla wypożyczalni

Każda grupa składa się z kilku modeli, te zaś oferowane są w kilku długościach.
W efekcie nie tylko kupujący mogą mieć problem. Także sprzedawcy w sklepach i pracownicy wypożyczalni mogą mieć kłopoty z wyborem produktu dla klienta. A importujący narty dystrybutorzy muszą mieć w jednym palcu wszystkie informacje o oferowanym sprzęcie, aby przekazać je dalej. Tylko bowiem solidne argumenty mogą przekonać sklepy do zamówienia nart, a potem klientów do finalnego zakupu.
O powodzeniu sprzedaży decydują: rozpoznawalność marki i jej sukcesy na polu sportu, nowinki techniczne, design, opinia użytkowników o produkcie, rankingi modeli po testach oraz w końcu atrakcyjna cena.

*
Ekipa „Ski Magazynu“ od lat bierze udział w wielu testach nart i przedpremierowych pokazach sprzętu. I tak, jeździmy na prezentacje organizowane przez producentów nart, a skierowane głównie do sieci handlowych i sklepów, które przed kolejnym sezonem (po odbywających się na przełomie stycznia i lutego każdego roku targach ISPO) przygotowują się do zamówienia sprzętu na przyszły rok. Pokazuje wtedy się wszystkie kolekcyjne modele, omawiane są nowinki techniczne, dyskutuje nad designem. W końcu przedstawiane są ceny zakupu i rabaty od cen rynkowych.
Kolejnym etapem jest jazda na nartach, gdzie ocenia się ich walory trakcyjne.
Inny charakter mają testy organizowane przez salony sportowe czy sieci sprzedaży takie jak Intersport Polska. Mają one na celu przedstawienie zamówionych kolekcji szerokiej grupie stałych i potencjalnych klientów, dla których osobista możliwość wypróbowania sprzętu jest pomocna w decyzji o zakupie, a przy okazji stanowi atrakcyjną formę spędzenia narciarskiego urlopu. Takie testy organizowane są zwykle już w trakcie sezonu w popularnych ośrodkach narciarskich. Ich kalendarz można znaleźć na stronach firmowych dystrybutorów. Narty próbuje się za darmo. Często można przetestować też narty, które w sprzedaży pojawią się w następnym sezonie.
Innym sposobem na sprawdzenie nart przed zakupem są punkty testowe, w których za przyzwoitą cenę można wypożyczyć niektóre modele (na przykład Salony Intersport Polska). A że choćby samochód rzadko kupujemy bez jazdy próbnej, więc dlaczego w przypadku nart nie zrobić podobnie.
World Ski Test to jednak zupełnie inna inicjatywa. Skierowana jest do prasy fachowej, docierającej – jak zapewniają organizatorzy – nawet do 20 milionów odbiorców na całym narciarskim świecie. Organizowana od 1994 roku (wtedy jeszcze pod nazwą Austriackiego Testu Narciarskiego), z czasem stała się rozpoznawalną marką już o międzynarodowym charakterze, wypracowując transparentne reguły i zapewniając za każdym razem obecność legend alpejskiego Pucharu Świata.
Symbolem jest już to, że patronat nad WST od dawna dzierży Franz „Keiser“ Klammer, którego co roku tak przedstawiamy kolejnym pokoleniom młodych narciarzy i czytelników: „Znakomity sportowiec (m.in. mistrz olimpijski w zjeździe), a jednocześnie wzór chłopaka z małej miejscowości, który dzięki talentowi, pracowitości i szczęściu osiągnął najwyższe sportowe laury, stając się żywą legendą Austrii. I chociaż później kraj ten wydał wielu innych znakomitych narciarzy z równie bogatą kartą sukcesów, to tylko Franzowi narciarska branża zgodnie nadała przydomek »Cesarza«. Swoje zrobiło i to, że zawsze kojarzony był z walką fair play. Takie zresztą jest narciarstwo zjazdowe: zawodnicy niby ścigają się między sobą, ale tak naprawdę na starcie stają sami, walcząc z największymi przeciwnikami – stresem i czasem.“
Franz swoją osobą zapewnia testowi prestiż, przejrzystość i uczciwość, co przyciąga na WST także inne osobistości narciarskiej elity.

World Ski Test dzieli narty wedle własnego klucza na:

Zjazdowe („Alpin“):

  • Ladies High Performance (damskie z wyższej półki)
  • Ladies Allround (damskie dla początkujacych)
  • Men High Performance (męskie z wyższej półki)
  • Men Allround (męskie dla początkujacych)
  • Race GS (gigantowe „sklepowe“ )
  • All Mountain (na trasy i do jazdy poza przygotowanymi trasami)
  • Youth GS (gigantowe, sportowe, juniorskie)
  • Youth Twin Tip (juniorskie freestylowe)
  • Open Space (nie mieszczące się w żadnej z grup, często produkowane w krótkich seriach)

Freeridowe:

  • powyżej 100 mm szerokości w tzw. talii (pod butem)
  • do 100 mm szerokości w tzw. talii (pod butem)

Skiturowe:

  • Touren Ladies
  • Touren Man 1 do 90 mm pod butem
  • Touren Man 2 do 99 mm pod butem