Nowy zarządca infrastruktury narciarskiej w Tatrach – „Polskie Koleje Linowe SA (PKL), której właścicielem jest pośrednio fundusz inwestycji infrastrukturalnych Polskiego Funduszu Rozwoju SA (PFR) zaprezentował strategię rozwoju i wieloletni program inwestycyjny spółki o wartości ponad 400 mln zł. Inwestycje służą unowocześnieniu i rozwojowi infrastruktury w połączeniu z komplementarną obsługa hotelarsko-gastronomiczną, w szczególności w regionie Zakopanego, Palenicy, czy Krynicy. PKL planuje także realizację znaczących inwestycji w zupełnie nowych lokalizacjach m.in. w Solinie w Bieszczadach. Program inwestycyjny ma na celu zwiększenie atrakcyjności, dostępności i bezpieczeństwa infrastruktury turystycznej polskich gór oraz innych lokalizacji turystycznych w Polsce. Strategia ma na celu zrównoważony rozwój, zapewniający równowagę pomiędzy zachowaniem naturalnych walorów przyrodniczych i krajobrazowych, a dostępnością infrastruktury z korzyścią dla turystów oraz dla lokalnych społeczności i samorządów.”
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/20-1024x683.jpg)
W grudniu 2018 r. fundusz infrastrukturalny, którego częścią portfela inwestycyjnego zarządza PFR, pośrednio zakupił 99,77% akcji PKL.
Polski Fundusz Rozwoju SA (PFR), w odróżnieniu od poprzedniego właściciela, także funduszu inwestycyjnego ma założenia długoterminowe, wieloletnie. Poprzedni zakładał lokowanie środków w inwestycje o szybkim zwrocie i nastawione na szybszy zysk.
Prezentację otworzył Janusz Ryś, prezes zarządu PKL a poprowadzili Paweł Borys, prezes PFR i Patryk Białokozowicz, członek zarządu PKL.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/1-1024x683.jpg)
Prezentacja dotyczyła kilku ośrodków w Polsce, gdzie PFR SA zamierza zainwestować w infrastrukturę narciarską i turystyczną.
Na początek serią zdjęć z prezentacji multimedialnej przekażemy przedstawiane i komentowane, najistotniejsze założenia strategii rozwoju terenów narciarskich zlokalizowanych w okolicy Zakopanego.
Oceńcie sami.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/2-1-1024x687.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/3-1-1024x618.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/5-1-1024x618.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/6-1024x616.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/7-1024x606.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/8-1024x594.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/9-1024x620.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/10-1024x634.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/11-1024x633.jpg)
„Plan inwestycyjny w rejonie Kasprowego Wierchu obejmuje kompleksową modernizację infrastruktury na trasie Goryczkowej m.in.: wymianę obecnej 2-osobowej kolei krzesełkowej, funkcjonującej od 1963 roku, na nowoczesną 4-osobową kolei spełniającą najnowsze standardy, w tym środowiskowe, a także korektę jej przebiegu. Planowane są również mniejsze inwestycje towarzyszące mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu narciarzy. Realizacja tej części inwestycji planowana jest do 2023 r., a jej szacowany koszt to ok. 60 mln zł. W zakresie pozostałej infrastruktury Kasprowego Wierchu Spółka planuje modernizację budynków kolei głównej, mającą na celu zapewnić swobodny dostęp ośrodka dla osób niepełnosprawnych, zwiększyć przestrzenie widokowe, oraz poprawić organizację ruchu i usprawnić obsługę turystów”.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/12-1024x591.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/13-1024x612.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/14-1024x603.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/15-1024x614.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/16-1024x586.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/17-1024x634.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/18-1024x619.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/19-1024x598.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/21-1024x630.jpg)
Dolna – ponad 80 letnia stacja kolejki w Kuźnicach, ma być rozbudowana tak aby mogła spełniać oczekiwania narciarzy i turystów w XXI wieku.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/22-1024x563.jpg)
Infrastruktura na szczycie Gubałówki ma być rozbudowana tak aby spełniała wymagania estetyczne i nawiązywała do historii. Jednocześnie PKL jest otwarty na dialog z mieszkańcami aby doprowadzić do reaktywacji tras narciarskich w tym niezwykle atrakcyjnym rejonie.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/23-1024x580.jpg)
„Plany PKL dotyczące Gubałówki obejmują przede wszystkim modernizację i odświeżenie budynku stacji dolnej oraz budowę regionalnej restauracji w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Planowana jest również przebudowa budynku restauracji przy górnej stacji. Realizacja tej części inwestycji planowana jest w latach 2021-2023, a jej koszt szacowany jest na ok. 25 mln zł. Mając na względzie historycznie narciarski charakter Gubałówki, PKL jest gotowy wspierać inicjatywy mające na celu przywrócenie stoków i współpracować w tym zakresie z lokalnymi władzami. Realizacja tych planów jest aktualnie warunkowana uzyskaniem zgód właścicieli nieruchomości, opracowaniem planu zagospodarowania przestrzennego oraz uzyskaniem odpowiednich zgód administracyjnych”.
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/24-1024x556.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/25-1024x616.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/26-1024x646.jpg)
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/27-1-1024x640.jpg)
W kolejnej odsłonie prezentacji przekażemy informacje o planach inwestycyjnych w kolejnych ośrodkach narciarskich i co ciekawe ujawnimy pomysł na powstania kolejki widokowej nad …… Soliną .
![](https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/6-1.jpg)
Z okazji święta prima aprilis’owego przedstawiliśmy własną, żartobliwą mapkę z koncepcją rozwoju rejonu Kasprowego Wierchu.
Dzisiejsza prezentacja była poważną zapowiedzią realnych zmian w okresie najbliższych pięciu lat. Pojeździmy, zobaczymy.
Tomasz Osuchowski